070-2207547// 06-13499473    info@housescout.nl

HouseScout, Makelaar in woonplezier

Met trots wil ik een jubileum aankondigen! Ik ben al 15 jaar géén makelaar!

Al vijftien jaar breng ik met veel voldoening huurders en verhuurders samen. Al vijftien jaar bied ik expats een thuis ver van huis. In dit blog deel ik wat ik in die vijftien jaar dienstverlenersschap geleerd heb over het vak en over mezelf. En hoe ik daardoor huurders, verhuurders en expats steeds beter kan faciliteren in hun woonplezier.

 

 

 

Maar dan ben je toch een makelaar?

Een makelaar staat voor mij symbool voor gladde praatjes, het mooier maken dan het is en vooral winstbejag. Dat was voor mij vanaf het eerste moment een no-go. Ik wil iets goeds doen. Mensen bij elkaar brengen en blij maken. Dat vraagt niet om de juiste prijs, maar om de juiste dienstverlening.

Als ik dan een makelaar ben, dan ben ik een makelaar in woonplezier. Een verhuurder stopt veel moeite in de ruimtes die hij of zij verhuurt. Daar willen ze voor gewaardeerd worden. Door huurders die de ruimte appreciëren, die ervan genieten en er zorg voor dragen. Huurders willen zich, op hun beurt, thuis kunnen voelen en ontzorgd worden. Door te zoeken naar de juiste match tussen huurder en verhuurder zorg ik bij beide partijen voor het optimale woongenot. Matchmaker zou wat dit betreft misschien wel een betere functieomschrijving zijn.

Relatiemakelaar

Hoe ik mensen bij elkaar breng? Ik luister.

Dat is het voornaamste dat ik doe tijdens het hele proces. Ik neem de tijd om met mijn klanten te praten en luister. Naar de verhuurder en naar wat diens verwachtingen zijn. Naar de huurder en naar wat er eigenlijk gezocht wordt. Inmiddels heb ik zoveel ervaring in dit luisteren, dat ik al bij een eerste kennismaking weet óf ik überhaupt met jou in zee wil gaan én welke huurder en verhuurder een prima klik gaan hebben.

Zo was er een verhuurder die met veel liefde een woning had verzorgd en wilde verhuren. Dat straalde er aan alle kanten vanaf. Bij het rondleiden van enkele geïnteresseerden merkte ik dat die liefde niet beantwoord werd. De aandacht van de verhuurder voor de ruimte werd niet gezien of gevoeld. Tot een jonge vrouw als gegadigde over de drempel stapte. Haar ogen werden groot en begonnen te stralen. En ik kon de klik bijna horen. Dit was iemand die niet alleen een thuis had gevonden, maar ook de moeite van de verhuurder zou waarderen en uiten.

En zo ben ik ook tijdens een eerste kennismaking opgestapt. De betreffende verhuurder en ik zaten niet op één lijn. Hij wilde een puur zakelijke transactie. Terwijl ik van mening ben dat het juist de relatie tussen huurder en verhuurder is, die de zakelijke overeenkomst winstgevend maakt. Voor beide partijen. Niet iemand waarmee ik mijn huurders op wil zadelen en dus niet iemand die ik ga representeren.

Was ik altijd zo adrem? Nee. Maar na vijftien jaar ben ik expert luisteraar. Niet alleen naar mijn klanten toe, maar ook naar mezelf.



“Ik heb je factuur betaald hoor! Dank je wel voor alles wat je doet!” 

Draaideurklanten

Toen ik begon met dit werk zag ik het meteen. Het grote gebrek aan persoonlijke dienstverlening. Het leek alleen om stenen en vierkante meters te gaan. En zoals ik al schreef dat is niet mijn ding. Huizen zijn meer dan steen en cement. Je ergens thuis kunnen voelen vergt meer dan een dak boven je hoofd.

Ik zorg dus niet alleen voor een goede relatie tussen huurder en verhuurder. Ik zorg er ook voor dat beide partijen een goede relatie hebben met mij. En dat doe ik door persoonlijke dienstverlening. Ik begeleid mijn klanten, huurder en verhuurder, bij alle aspecten van het proces. Als ze willen neem ik zelfs de beheersaspecten van ze over. Ik ga daar heel ver in! In het begin zelfs een beetje té ver. Toen een huurder me midden in de nacht belde om te vragen waar zijn sokken lagen, moest ik toch écht even een grens stellen! 

Maar ik doe veel voor mijn mensen en graag. Het gevolg is dat de klanten die ik heb steeds weer bij mij terugkomen. Een van mijn klanten komt zelfs al vanaf het begin, dus al 15 jaar, bij mij voor de verhuur van zijn pand. Een andere dierbare klant bedankt me elke keer wanneer ze haar factuur betaald. “Dank je wel voor alles dat je doet!” staat dan in de omschrijving.

 

De volgende vijftien jaar

In de afgelopen 15 jaar heb ik mezelf ontwikkeld tot een dienstverlenende matchmaker op de (ver)huurmarkt. Ik breng mensen bij elkaar en ondersteun hen in het behalen van het optimale woonplezier. Elke diep tevreden klant vult me met liefde voor het vak en met trots op het feit dat ik dit vak mag uitoefenen. Het vak van géén makelaar zijn.

Ik kan niets leukers bedenken dan dat ik de komende jaren weer zoveel mag betekenen voor huurders, verhuurders en expats in Den Haag en de omgeving daar omheen.  Ben je geïnteresseerd in wat ik voor jouw woonplezier kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik ben ook voor jou graag van betekenis voor het vinden van een passende ruimte of verhuurder en alles wat daarbij komt kijken. 

Behalve je sokken. Die moet je echt zelf zien te vinden.