070-2207547// 06-13499473    info@housescout.nl

Ken je die van de timmerman waar de planken thuis van de muur vallen? Blijkbaar is dat niet alleen van toepassing op timmermannen. Ik herhaal het elke keer naar mijn huurders wanneer er iets stuk is in het huis. “Niet zelf op proberen te lossen. Bel de technische man. Hij weet wat hij moet doen. Anders verlies je nog je borg.” 

Laatst was het slot van mijn voordeur stuk. En wat doe ik? Ik pak mijn gereedschapskist en begin zelf te morrelen aan het ding. Veel te veel frustratie later, bedenk ik me pas dat ik een klusjesman in dienst heb hiervoor en bel hem op. Binnen enkele minuutjes is het slot gerepareerd en ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Ik had precies dat gedaan waarvoor ik mijn huurders altijd waarschuw. “Niet zelf klussen. Laten doen.”

Ik heb trouwens een heel lijstje van die tips. Dit zijn mijn tips die ik mijn huurders geef om vooral wél of niet te doen:

 

 

Do: Be gentle with your rental

De algemene regel ‘een goede huisvader’ (of moeder/ouder/verzorger/vul in) zijn is een juridisch principe dat ervan uitgaat dat je je verantwoordelijk gedraagt en alles doet wat nodig is om schade of meer slijtage als normaal te voorkomen. Je moet in gedachten houden dat de woning tijdelijk van jou is en dat je deze weer terug dient te geven op een bepaald moment. Een verhuurder verwacht de woning dan in dezelfde staat opgeleverd te krijgen als dat hij of zij de woning aan jou geleverd heeft. 

Is de oplevering niet naar verwachting dan kunnen eventuele schoonmaak- of reparatiekosten worden verrekend met de borg.

Do: Maak van het huis jouw thuis

Dat het een huurwoning betreft betekent niet dat jij je continu als logé moet voelen. Richt jouw woning dus gezellig en naar jouw smaak in. Doe lekker veel inspiratie op in bladen, winkels en online, en kies voor een stijl die past bij jou en de authenticiteit van je huurwoning. Pinterest is een leuke zoekmachine voor inspiratie op het gebied van interieur, stijl en DIY. 

Let wel op! Je kan je muren schilderen, maar er kan verwacht worden dat je ze bij vertrek terug in de originele of neutrale kleur schildert. Schilderij of foto ophangen? Maak liever geen gaten in de muren en kies voor een ophangsysteem. Tegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden om, zonder boren of spijkers te slaan, haken aan muren te  bevestigen. Een voorbeeld hiervan zijn zelfklevende powerstrips. Tik even 'Ophangen zonder boren' in op Google.

Heb je een balkon of tuin, dan is niets heerlijker dan in de lente potten en planten neer te zetten zodat je de hele zomer daarvan kunt genieten. Ook het onderhoud van deze buitenruimtes zijn de verantwoordelijkheid van de huurder. 

Don’t: Grote verbouwingen

Wil je structurele veranderingen aanbrengen? Muurtje er uit? Andere keuken of badkamer? Nieuwe vloer? Dat mag niet zonder toestemming van de eigenaar/beheerder. 

Dat betekent niet dat het niet kan. Wie weet kom je samen met de verhuurder wel tot een nog mooier plan en kun je zelfs kosten verdelen. Het loont dus om in gesprek te gaan.

Do: Handen uit de mouwen

Als huurder ben je verantwoordelijk voor het kleine onderhoud. Dat houdt in een lamp vervangen of de batterij van een brandalarm, een lekkende kraan herstellen of simpelweg de gootsteen ontstoppen.
Dreigen er grotere problemen als lekkage of is, zoals in mijn voorbeeld, het slot van je voordeur kapot? Neem dan direct contact op met de eigenaar/beheerder van je huurwoning. Twijfel je of het gebrek voor jouw rekening komt of niet? Bij twijfel is het altijd beter om contact op te nemen en het na te vragen!

Don’t: Overlast

Als trotse nieuwe huurder wil je natuurlijk een housewarming geven, zodat al je vrienden je nieuwe stek kunnen bewonderen. En ook als je jarig bent, met de kerst of als eindelijk de zon weer eens schijnt is het reden voor een feestje. Vooral doen! 

Tip: Laat je buren weten dat je een feestje geeft of nog beter nodig ze uit (kunnen ze ook niet klagen ;) ) en maak het niet te bont. Zorg dat je op een redelijk tijdstip de muziek uitzet en laat je vrienden niet onnodig lang nakletsen op straat.

Dit is niet alleen vanuit sociaal oogpunt verstandig. Wanneer overlast en klachten te vaak voorkomen, kan de eigenaar een procedure starten om het huurcontract te verbreken. En dan is het ineens wel een heel duur en zuur feestje.

Don’t: Onderverhuur

Ik kan me niet voorstellen dat je, na het inrichten en verzorgen van je woning en met het vooruitzicht van leuke feestjes, nog uit je ruimte weg wil. Maar mocht je toch denken aan onderhuur, weet dan dit. Het is bij de meeste huurwoningen verboden om je woning onder te verhuren of zelfs aan te bieden op AirBnB. Het is zelfs mogelijk dat het voor de eigenaar een reden is om het contract tussentijds op te zeggen! Lees dus goed de voorwaarden die hiervoor gesteld zijn in het huurcontract.

Do: Betaal op tijd

Inkoppertje, maar toch. Maak gewoon elke maand netjes de huur over. Natuurlijk kan het gebeuren dat je jezelf geconfronteerd ziet met financiële problemen. Dat kan iedereen overkomen. Schaam je daarom niet en neem contact op met de eigenaar/beheerder. Ga het gesprek aan en leg jouw situatie uit. Je zult zien dat er meestal een regeling te treffen valt of dat er tot een andere oplossing kan worden gekomen.

Niets zeggen maakt de problemen juist groter dus dat is een absolute don’t!

 

Print het uit en hang het op!

Bovenstaande tips gelden trouwens voor elke huurder, dus ook als je (nog) geen klant bent bij mij. Doe er vooral jouw voordeel mee. Print het uit en hang het op je koelkast (of boven je bed)! Ik ga het denk ik ook maar even afdrukken en boven mijn bureau hangen. Een beetje herinnering kan geen kwaad.

 

Nog geen klant bij HouseScout, maar wel nieuwsgierig?

Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan!