070-2207547// 06-13499473    info@housescout.nl

 

Vreselijke huurders zijn al een nachtmerrie, maar wat als blijkt dat je er ook nog eens niets tegen kunt beginnen…

Het begon zo eenvoudig

Een man had een leuk appartementje helemaal opgeknapt en wilde dat zonder teveel gedoe verhuren. Een makelaar zou dat wel eens even voor hem regelen. En al snel was het appartementje verhuurd en kwam de huur, zij het wat aan de lage kant, binnen. 

Totdat…

Een paar jaar later willen de huurders verhuizen. De verhuurder komt inspecteren en treft een compleet uitgewoond pand aan. Alles was vies en stuk. Blijkbaar had al die jaren in het tweepersoons appartement een complete familie van tien gewoond en was er nog net niet in de badkamer gebarbecued.

De verhuurder was wanhopig, want het zou hem heel veel geld en tijd kosten om alles weer te vervangen en op te knappen. En de makelaar die hem toentertijd ‘effe snel’ had geholpen, was natuurlijk met de noorderzon vertrokken.

Dat was het moment waarop de beste man met HouseScout contact opnam. Was er misschien iets dat ik voor hem kon betekenen? En na zijn verhaal vroeg ik hem naar het huurcontract, documentatie van de huurders en het incheck rapport. Standaard papieren om de zaken van huur en verhuur goed te regelen. Maar er was niets van dit alles.

De zogenaamde makelaar had niets op papier gezet. Sterker nog, hij had officieel een lage huur gevraagd voor een appartement waar veel meer voor gevraagd dient te worden, zodat de huurders huurtoeslag konden aanvragen. Vervolgens had hij hen het verschil zwart aan hem laten uitbetalen. De verhuurder in kwestie was dus niet alleen bedrogen middels een compleet verwoest appartement, maar ook door het ontvangen van jarenlang veel te lage huur. En door het gebrek aan documentatie had hij geen been om op te staan.

Maak altijd een contract, maar niet die online formuliertjes!

Het gebeurt te vaak

Helaas gebeurt het maar al te vaak dat HouseScout cliënten doorgewezen krijgt die met huurders in conflict zijn gekomen door gebrek aan goede afspraken en een duidelijk contract. En niet alleen in een situatie zoals ik hierboven heb beschreven.

Meer dan mij lief is, hoor ik van verhuurders die uit de goedheid van hun hart hun appartement (dat toch even leeg stond) in bruikleen geven aan die ene vriend of familielid die woonruimte nodig heeft. Een prachtig gebaar, maar zonder contract niet alleen slecht voor je inkomsten, maar ook voor de vriendschap of familieband. Want stel: je vindt het wel lang genoeg geduurd en wilt weer inkomsten kunnen genereren door je appartement te gaan verhuren? Wat als die vriend/dat familielid het daar niet mee eens is? Zonder duidelijke afspraken heb je jouw appartement dan niet zomaar terug, want in Nederland zijn de huurders nu eenmaal goed beschermd. Het is dus altijd belangrijk alle afspraken zwart op wit vast te leggen. 

Geen online formuliertje

Het mag duidelijk zijn dat een contract en incheck rapport belangrijk zijn om jouw belangen en jouw bezit te beschermen. Gebruik daarvoor alsjeblieft niet zo’n documentje dat je ergens online kunt vinden. Ook in deze documenten zul je immers de juiste keuzes en afspraken moeten vastleggen en zonder juridische kennis en ervaring is een fout snel gemaakt. En een foutief opgesteld contract geeft je niet de juiste bescherming. 

HouseScout biedt maatwerk in haar dienstverlening aan verhuurders en huurders. Dat kan door te bemiddelen wanneer het verkeerd is gegaan. Maar ik zeg: ‘liever voorkomen dan genezen’ en ik help je dus net zo lief met het vinden van geschikte huurders, het opstellen van een contract, het opmaken van een incheck rapport of nog zorgelozer: het gehele beheer. Kijk hier voor de mogelijkheden.