Borg, hoe zit dat nou?
Hoe veel? Wie regelt het? En krijg ik het wel terug?
Groot discussiepunt
Borg, de grootte van het bedrag en of het wel of niet terugbetaald moet worden, is misschien wel hét grootste discussiepunt tussen huurder en verhuurder bij de oplevering van een woning bij vertrek. En op het moment ook een discussiepunt van politiek Den Haag dat een aantal zaken nu wel eens wettelijk vastgelegd wil hebben.
Wat is er aan de hand
Borg was tot nog toe een wat vaag begrip. Het moet een garantie of verzekering zijn voor de verhuurder, dat hij niet met een compleet uitgewoonde ruimte wordt opgescheept nadat een huurder vertrekt. Maar hoeveel mag een verhuurder eigenlijk vragen? En hoe weet de huurder dat de verhuurder er niet met het geld vandoor gaat?
Vanaf 1 juli 2023 is het wettelijk vastgelegd om maximaal twee maanden huur als borg te vragen. HouseScout vindt het erg prettig dat dit eindelijk is vastgelegd, want dat is al weer een discussiepunt minder.
Wat ook onderzocht wordt, en hopelijk ooit ook bij wet vastgelegd, is de verplichting om die borgsom op een derdenrekening te plaatsen waar zowel huurder als verhuurder niet zomaar bij kunnen. HouseScout biedt deze service al een aantal jaren aan. Het beschermt namelijk zowel huurder als verhuurder. En dat is een prettig idee voor beide partijen!
Wat nog wel kan gebeuren
Wat nog weleens voor komt, is de toepassing van borg als de laatste maand huur. En dat klopt eigenlijk niet. Huur is huur en borg is borg. Huur is de standaard betaling om in de betreffende ruimte te mogen wonen. Borg is de verzekering dat je dit ook op een fatsoenlijke wijze zult doen en de woonruimte netjes en schoon ook weer verlaat.
Omdat de borg gelijk is aan een aantal maanden huur wordt dit echter wel eens door elkaar gehaald. Je kunt dit voorkomen door ook deze afspraak en het verschil in definitie in het huurcontract vast te leggen.
Bemiddelaar
Regelmatig wordt HouseScout gevraagd om te bemiddelen tussen verhuurder en huurder en zich over de uitcheck en de verrekening van de borg te ontfermen als de huurders de woning verlaten. Indien er sprake is van een gedegen contract en incheck rapport (lees hier over de horror wanneer dit ontbreekt), kan ik met de huurder in gesprek gaan om duidelijk te maken welke afspraken er contractueel zijn gemaakt en wat dat betekent voor het al dan niet terug ontvangen van de borg. Omdat het voorkomt dat een verhuurder ook emotioneel betrokken is (immers het is zijn woonruimte en investering), is het vaak handig om een neutrale partij als HouseScout deze uitcheckbemiddeling te laten verzorgen.
Maar liever nog begeleid ik huurder en verhuurder in het voortraject om discussie en stress te voorkomen. Dat doe ik niet alleen door het opstellen van de juiste documentatie, maar vooral ook door het zoeken naar de juiste match tussen huurder en verhuurder (lees hier hoe ik dat al ruim 15 jaar doe).
Klik hier voor het NOS bericht dat aanleiding was voor deze blog