Onlangs ben ik verhuisd en dat betekende een adreswijziging voor mijn internetaansluiting. Je zou denken ‘appeltje eitje', maar helaas was niets minder waar. Het was één compleet drama en ik werd er hopeloos van, maar tegelijkertijd ook heel erg blij…
Wanhoop nabij
Het enige dat hoefde te gebeuren was de oude internetaansluiting afsluiten bij adres één en de nieuwe laten aansluiten bij adres twee. Maar alleen al met dat verzoek zat ik uren in de wachtrij, na eerst natuurlijk een rits aan robot-vragen te hebben beantwoord met “indien dan druk toets 1’ of ‘indien dan druk toets 3’. Toen ik uiteindelijk een werkelijk mens aan de lijn had, bleek de opluchting van korte duur. ‘Oh, maar u moet een andere afdeling hebben hoor’…Klik en daar zat ik weer te wachten. En natuurlijk moest ik bij persoon twee ook eerst mijn hele verhaal doen voordat ik geholpen kon worden.
Gelukkig wist persoon twee te vertellen dat het een eenvoudige wijziging betrof mét upgrades. De verhuisdata werden genoteerd, alles zou in orde komen en met die belofte kon ik met een gerust hart de dozen gaan inpakken. Helaas.
Op de dag van verhuizing bleek helemaal niets geregeld te zijn. Ik ben voor mijn werk afhankelijk van een werkende internetverbinding, dus zat ik meteen aan de telefoon om me weer door een heel bel-menu heen te kunnen worstelen. Uiteraard moest ik het hele relaas weer opnieuw uit de doeken doen om nogmaals twee keer doorverbonden te worden om uiteindelijk bij de juiste persoon uit te komen die het hopelijk allemaal zou fixen. Nee dus.
Het gevoel bekroop me alsof ik in een jungle terecht was gekomen zonder enig idee te hebben er ooit nog uit te kunnen komen.
Lang verhaal kort. Ik heb internet. Dat is niet op de gebruikelijke wijze gegaan en er is heel wat (people) management aan te pas moeten komen. En het goedmakertje dat me is beloofd vanwege alle stress moet denk ik nog steeds opgestuurd worden...
Hoezo blij?
Op dat moment was ik absoluut niet blij. Ik was gefrustreerd, woedend, wanhopig, maar zeker niet blij. Dat kwam achteraf pas, toen ik eenmaal rustig op de bank de hele geschiedenis in mijn hoofd liet nagaan. Toen werd ik plots heel blij. Want ik bedacht me: ‘HouseScout is in ieder geval niet zo’! Dat doe ik met mijn bedrijf toch lekker effe een stuk beter!
Natuurlijk ben ik een kleiner bedrijf en zijn de lijnen eenvoudiger, kort en overzichtelijk te houden. Toch zie ik ook veel kleine bedrijven die ondanks die eenvoud opteren voor bots, inschrijflijsten, accounts aanmaken en inlogschermen. Het idee is dat jouw gegevens als klant dan al netjes in een bestand komen te staan. Maar mijns inziens leveren ze voor dat beetje tijdwinst wel waardevolle contactmomenten in.
Juist in een gesprek, waarbij ik dan die cruciale gegevens van jou noteer, kan ik jou en jij mij leren kennen. Jij wordt dan niet accountnummer zoveel in een of ander bestand, maar Pietje die op zoek is naar een huurwoning of Marietje die op zoek is naar huurders. En je hoeft niet eerst in te loggen om je vragen, opmerkingen, ideeën, enzovoorts te stellen. Jij krijgt gewoon het nummer waarmee je mij kunt bellen of appen.
Korte lijntjes
Korte communicatielijnen dus. Daar hou ik van. En dat pas ik ook toe in de rest van mijn bedrijf. Zo komt er best wat kijken bij het aankopen, verhuren en beheren van een woning. En ik weet veel, maar kan echt niet alles. Dus werk ik met zzp’ers die andere en de juiste specialistische kennis hebben. Ook met hen heb ik korte communicatielijnen. Dat betekent dat, wanneer jij een vraag hebt die ik niet direct zelf kan beantwoorden, ik het heel snel kan navragen bij een van mijn collega’s. En zo worden ingewikkelde kwesties of lastige reparaties in je huis toch snel opgelost.
Hoever gaat de rek?
Flexibiliteit, kwaliteit en goede dienstverlening door eenvoud en mens-tot-mens-relaties, dat is hoe HouseScout werkt. Maar er zit wel een grens in die flexibiliteit. Om mezelf en mijn privéleven te beschermen houd ik wel kantooruren aan. Je kunt mij nog altijd zelfs ‘s nachts bellen of appen, maar dan hoef je niet direct een reactie terug te verwachten. Negen uur de volgende ochtend ben jij de eerste 🤞.
Een keertje zonder ‘toets 1’ of ‘toets 2’, maar wel met een kopje koffie kennismaken? Vraag hier je gesprek aan.