070-2207547// 06-13499473    info@housescout.nl

 

Als mijn moeder mij iets te eten aanbiedt en ik haar antwoord dat ik het niet lust, is haar reactie steevast: “Waarom niet?” Ik kan dan natuurlijk aangeven dat het mijn smaak niet is, maar dat gaat er bij haar niet in. Als zij iets lekker vindt, ís het lekker. Toch is het zo dat smaken verschillen van mens tot mens. Dat zie ik in mijn werk als makelaar, elke keer weer. En of je nu van een bijna leeg, in wittinten geverfd Jan de Bouvrie-inrichting houdt of op elk oppervlak een snuisterijtje hebt staan, als verhuurder moet je iets anders ook goed begrijpen: ‘Normen en waarden verschillen ook’.

 

 

Waar geleefd wordt, gebeuren ongelukjes

Als verhuurder doe je er vaak alles aan om je woonruimte zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor je klanten. En het kan dan ook best pijn doen wanneer blijkt dat er tijdens de verhuur het nodige stuk is gegaan. HouseScout doet er op voorhand alles aan om bij jou passende huurders te vinden. Vaak biedt dat een bepaalde garantie voor de omgang met de ruimte en de spullen die je er met zorg voor hebt uitgezocht.

Daarbij blijft het echter noodzakelijk dat je als woningeigenaar begrijpt dat je woonruimte in de eerste plaats bestaat om een huurder in te laten leven. En waar geleefd wordt gebeuren ongelukjes. En juist omdat je dankzij ons te maken hebt met voor een groot deel gelijkgestemden, kan er over zo’n ongelukje gesproken worden. Kan er gezocht worden naar een oplossing en een correcte financiële afhandeling.

HouseScout faciliteert een goed gesprek

Dat zie ik natuurlijk het liefst. Dat er gewoon van mens tot mens gepraat kan worden. Dat een huurder begrijpt dat wanneer hij/zij iets stuk maakt aan de woning, dit dan vervolgens ook moet vergoeden. Dat een verhuurder begrijpt dat zoiets kan gebeuren en dat hij/zij niet meteen dreigt met borg inhouden of juridische stappen zetten. 

HouseScout faciliteert dit wederzijdse begrip graag met een correct en volledig contract. Door bepaalde zaken vooraf af te spreken en vast te leggen wordt het gesprek veel makkelijker. Dat begint bij vastleggen van het feit dat er vergoeding bij schade wordt verwacht, maar ook welke partij voor welke schade verantwoordelijk is én de randvoorwaarden voor wanneer schade wel invloed heeft op uitbetaling van de borg of juridische vervolgstappen.

Ik heb al veel meegemaakt, maar dit nog niet!

Prettig dus wanneer je elkaar nog gewoon in de ogen kunt kijken. Noodzakelijk wanneer dat niet het geval is. Zoals eerder gezegd: de smaak verschilt net als de normen en waarden van mensen ook. En dat kan tot problematische toestanden leiden.

Zo had een huurder inderdaad geleefd in de betreffende woonruimte. En dat was te merken. De  mooi geverfde muren hadden plaats gemaakt voor muren met diverse plekken en vlekken. Het eens nette appartementje was een vieze smeerboel geworden.

En daarbovenop kwam de uitspraak dat de betreffende huurder wel nog steeds graag zijn borg terug verlangde. Want hij had wel drie dagen schoongemaakt, dus volgens hem was het zo wel in orde. 

Het belang van een goed contract

Op zo’n moment begrijp je het belang van een goed gesprek. Ook dan staat HouseScout haar verhuurders bij. Als mediator ging ik met de huurder in overleg. Immers, hij had een contract getekend waarin duidelijk de verantwoordelijkheden van verhuurder én huurder waren vastgelegd én een opleveringsrapport getekend waarin was afgestemd dat er kosten aan verbonden waren om de woning weer in goede staat terug te krijgen. Helaas wilde de huurder er opeens niets meer van weten en wist zelfs te vertellen dat hij het helemaal niet eens was met hoe het contract en het opleveringsrapport was opgesteld. 

Jammer voor deze huurder, want eenmaal ondertekend is een contract bindend. Natuurlijk mag je als huurder tegen zaken in het huurcontract ingaan, maar wel vóórdat je akkoord gaat en je handtekening eronder zet. Daar zijn zelfs meerdere momenten voor om dit officieel te doen. Na ondertekening, en zeker na het maken van een puinzooi, is absoluut niet zo’n moment. In dit geval dient de huurder de kosten voor schoonmaak en het opknappen van de woning gewoon te voldoen door middel van verrekening van de borg.

 

Meer weten over de contractuele kant van het verhuren? Of zit jij in een vergelijkbare situatie en kun je wel wat advies gebruiken? Neem dan gerust contact met me op. HouseScout staat graag voor je klaar.